Creative Program – TIS Malmö

– Just nu håller vi på att förenkla upphovsrättslagen för att få ungdomar i vår ålder och yngre att förstå den, berättar My. Liw förklarar att upphovsrättslagen betyder att en exempelvis inte får lov att kopiera någon annans bild. Till exempel den som skapar ett konstverk ska kunna skydda denna med hjälp av upphovsrättslagen.

Liw, My, Sandra, Stephanie och Amy är några av våra elever som valt det nya programmet, Creative Program. Deras första uppgift är att ta reda på vad upphovsrättslagen innebär och därefter skapa ett eget häfte med förenklade förklaringar samt bilder för att visuellt kunna visa. Efter detta tema kommer klassen köra igång med Photoshop och webbdesign.

Eleverna på Creative Program får också lära sig hur mycket sociala medier påverkar människor i alla olika åldrar. Tjejerna berättar att deras linje ligger rätt i tiden vilket kommer att hjälpa dem att få jobb inom den störst växande branschen då mer och mer digitaliseras.

– Reklam, webbdesign, det visuella, hur mycket det påverkar, exempelvis valet nu, hur de driver sina valkampanjer, berättar My.

Inför årskurs två är tjejerna inne på att välja specialiseringen Digital Art Director som är en av våra fyra specialiseringar.

– Många tror ju att vi bara tar bilder men vi får ju allting, fotografi, filmskapande, redigering, webbdesign, lag och rätt, det är så himla brett, säger My och Liw lägger till att efter dessa tre åren på skolan kommer de kunna skapa en film, reklamfilm och mycket mer. Det som de ser framemot att lära sig är framförallt hur en lyckas med personlig marknadsföring och att det en skapar resulterar i olika reaktioner hos mottagaren.

– Det är många tjejer som vill in på linjen, jag tror det är mer tjejer som bryr sig om sociala medier i denna åldern och har mer öga för detaljer, förklarar Liw, hon lägger till att det även finns många killar och icke binära i branschen men att hon ser ett större mönster bland tjejer. De estetiska linjerna bemöter ofta kritik och får ofta ett dåligt intryck hos många. Tjejerna lyfter också att de pluggar till en växande bransch och eftersom att de ser att linjen består av många tjejer så är chansen stor att yrkena blir kvinnodominerade.

– Det är häftigt att vi tjejer kommer kunna ha stort inflytande. Kvinnodominerade yrken idag har det tyvärr inte lika bra jämfört med mansdominerade yrken och det är bra att kvinnor kan få mer inflytande i framtiden, lägger tjejerna till.

Det finns andra aktiviteter på skolan som har lockat till sig bland annat Liw, My och Sandra. Skolan har ett marknadsteam där elever kan vara med och påverka marknadsföringen på skolan och vara ett ansikte utåt. Tjejerna har förstått att de kan utnyttja sina intressen för marknadsföring och fotografi genom att vara delaktiga i skolans marknadsteam och på så sätt utvecklas även där. De är redo att krossa myterna om de estetiska linjerna och kommer att kunna göra det med den utbildningen de får på Creative Program.

Måndagar är den roligaste dagen på veckan eftersom att det är då de arbetar mycket med det estetiska. Förr var det bara jobbigt att vakna på en måndag morgon men nu ser tjejer fram emot det varje vecka. På Creative Program erbjuds APL (Arbetsplatsförlagt lärande) och tankarna kring arbetsplatser är framförallt reklambyråer.

– Det som drog mina ögon hit var att det är en ny skola, berättar Sandra.

Liw berättar att hon inte kände någon på skolan sedan tidigare och tycker att det kul att få lära känna nya människor. De lockades av TIS-konceptet och får vara med från början och påverka skola. Avslutningsvis förklarar tjejerna att de är nöjda med sitt val och är glada att deras lärare är engagerade och hjälpsamma.