En annorlunda men givande vårtermin

Thoren Innovation School Lund har likt övriga gymnasieskolor i Sverige övergått till distansundervisning. Personalen har fått tänka om och gör sitt yttersta för att allting ska flyta på lika bra som tidigare – men på distans.
– Det funkade faktiskt rätt så bra trots att vi var tvungna att ställa om från en dag till en annan. Eftersom vi i personalen har ett tätt samarbete sedan tidigare har vi kunnat hjälpas åt genom att utnyttja varandras styrkor när det gäller de olika digitala plattformarna, berättar Michael Baureder som undervisar i biologi, kemi och naturkunskap på Thoren Innovation School Lund.

Thoren Innovation School Lund har likt övriga gymnasieskolor i Sverige fått uppleva en annorlunda men givande vårtermin. Det återstår endast ett fåtal veckor och korridorerna har under en lång tid ekat tomma. Även om eleverna har fått studera på distans har allting flutit på bra och responsen har varit positiv.

– Det bästa med distansundervisningen är att jag kan få bättre kontakt med elever som brukar vara mer tillbakadragna i klassrummet. Detta ger eleverna möjlighet att chatta eller ringa upp mig direkt i ett privat samtal i Teams. Fler vågar be om hjälp, förklarar Michael.

Michael känner att distansundervisningen lett till att fler vågar ta kontakt och höja rösten om man har någon fråga. Dock föredrar han att ha eleverna på plats i klassrummet:

– Även om vi har ett bra upplägg för undervisningen här på skolan saknas lite av den dynamiken som brukar finnas i ett klassrum där man kan kommunicera mer direkt och snabbare, berättar Michael.

Att övergå till distansundervisning skedde på mindre än 24 timmar och en anledning till att det gick så för Thoren Innovation School Lund kan till stor sannolikhet bero på den täta kontakten mellan personalen.

– Det funkade faktiskt rätt så bra trots att vi var tvungna att ställa om från en dag till en annan. Eftersom vi i personalen har ett tätt samarbete sedan tidigare har vi kunnat hjälpas åt genom att utnyttja varandras styrkor när det gäller de olika digitala plattformarna, förklarar Michael.

Distansundervisningen rullar på fortsatt bra och personalen på Thoren Innovation School Lund är kreativ och lösningsfokuserad. Dock kan det bli ett litet pussel när det kommer till laborationer.

– Ja, det är faktiskt ett problem särskilt för de avancerade kurserna som till exempel Bioteknik. Där behövs en hel del specialutrustning som finns i vår labbsal på skolan. Som tur är har vi kört en hel del laborationer innan det blev distansundervisning där eleverna har lärt sig det de behöver. I andra kurser blir det hemlaborationer med enkla medel och kanske några innovativa idéer, förklarar Michael.

Även om distansundervisning inte är det optimala kan man se det från den ljusa sidan. Personal och elever har fått sätta sina tekniska kunskaper på prov och fått testa nya verktyg för att nå ut till eleverna. Det kan vara så att man behåller vissa kommunikationsverktyg även när eleverna är tillbaka igen:

– Att använda Teams var nytt för mig och jag tycker att det finns vissa fördelar med till exempel chattfunktionen. Sedan kan jag tänka mig att använda delar av distansundervisning när elever behöver extra hjälp utöver lektionerna, avslutar Michael.