Kreativa elever designar VR-spel

Kreativa elever på Thoren Innovation School Göteborg designade eget VR-spel och fick vara med under Gymnasiedagarna på Svenska Mässan i Göteborg. Vi blev nyfikna på deras projekt och passade på och ställa några frågor.

Vilka är ni?
– Vi heter Albert Frykman, Andreas Greppe, Fredrik Bohlin, Maria Hult, Markus Kromli, Shenead Larsson, Vincent Nord, Kamphol Taeng-iam och läser Innovation Program, specialisering Speldesign på Thoren Innovation School åk 3.

Ni fick i uppdrag att skapa en spännande aktivitet i TIS monter under Gymnasiedagarna på Svenska Mässan 2016 i Göteborg. Berätta om projektet och er upplevelse.
– Det var kul, lite stressigt men främst kul. Vi hade i cirka tre veckor på oss att göra allt vilket gjorde uppgiften utmanande men det gick bra.

– Det började med att skolan ville göra något med VR inför Gymnasiemässan. Vår lärare, Nichola, som håller i olika kurser inom speldesign tyckte det var ett passande projekt för oss elever som läser kursen Mediaproduktion 2. Och vi tyckte det lät kul.

Vad är VR egentligen?
– V R står för Virtual Reality och handlar om att man med hjälp av modern teknik skapar en virtuell värld där användaren upplever den är på en annan plats än i verkligen.

Hur kom ni fram till idéen för er Virtuella värld?
– Vi elever satte oss en måndagseftermiddag och planerade upp projektet. Alla hade väldigt mycket bra men olika idéer och den första timmen satt vi i princip bara och diskuterade koncept. Vi insåg snabbt att det blir bättre om vi väljer en persons vision istället för att få in allas idéer och försöka göra alla 100% nöjda.. Det blev Fredriks idé vi fastnade för och en röd tråd skapades. Han började med att rita upp sin tanke som var ett 1900-tals kontor med en gammal TV, grammofon, bokhyllor. Han skissade upp en layout på hur rummet skulle se ut och så delade vi ut arbetsuppgifter och ansvarsområden utefter det.

Hur arbetade ni i processen?
– Vi delade in projektet i områden; ljud, Blueprints och modeller. Ljud är allting som man hör, där använde till exempel Albert sin bakgrund i musikproduktion för att forma ljuden som vi använde oss av. Blueprints är spelmotorns sätt att hantera saker som händer, Andreas ansvarade för den delen och styrde upp det på ett grymt sätt. Modellering är alla objekt och saker som man ser i spelet, så som en grammofon eller böcker. Fredrik fick med sin långa bakgrund och breda erfarenhet inom modellering i uppgift att leda arbetet med modellerna. Vi var alla delaktiga på olika sätt och jobbade som ett team under hela processen.

Vad blev resultatet?
– Resultatet blev bra, vi är väldigt nöjda! Vi hade önskat mer tid såklart för att kunna utveckla alla små detaljer ännu mer. Vi testade projektet på alla sätt vi kunde tänka oss för att förebygga eventuella problem så vi var väl förberedda under mässan. Alla besökare som ville fick lov att testa på VR i montern samtidigt som vi berättade om den skapande processen. Alla verkade ha kul och gilla projektet! Det var även första gången många besökare testade VR så detta projekt var en kul chans för dom att känna på hur det är. Och självklart är det extra kul att visa vad man faktiskt får lära sig och skapa som elev på skolan.

Vad har varit det roligaste i processen?
– Det roligaste måste ändå vara att se folk uppleva projektet på mässan. Att se andra uppleva något som man har skapat var något unikt. Själva projektet var ju absolut kul att göra men att se någon annan, med ett leende, gå runt i den värld som du byggt var helt klart det bästa.

Vad är era tips till andra elever som vill vara med och skapa roliga saker under sin skoltid?
– Om man vill göra något liknande projekt under sin tid i skolan så behöver man spendera mycket tid på det och även utmana sig själv, vilket vi gjorde under detta projekt. Man behöver lära sig att jobba efter en tidsplan och det är bättre att göra något litet som blir färdigt än inget alls. Var kreativ och våga ta för dig. Visa ditt engagemang på skolan så får du chansen att vara med i riktigt roliga saker!