Läraren Kevin Lövgren på Thoren Innovation School Uddevalla föreläser om VR på Dreamhack i Jönköping

TIS Uddevallas lärare har fått erbjudandet att föreläsa inom Virtual Reality på årets största händelse inom spelvärlden, Dreamhack. Coffestain studios håller i ett gamejam som kallas Dreamhackaton där årets tema är VR. TIS Uddevallas lärare Kevin ska då ska prata om VR-utveckling och dela med sig av sin framgång.

Kevins släppte sitt första egendesignade VR-spel, VR the diner duo, för en månad sedan och det ligger mycket passion och arbete bakom. Ett livsintresse, kallar han det.

Innan Kevin började jobba på Thoren Innovation School Uddevalla studerade han spelutveckling på Högskolan i Skövde.

Här är Kevins bästa tips på hur man kan tänka när man utvecklar Virtual Reality-spel.

  • Tänka på att det ska vara anpassningsbart, exempelvis om man är lång eller kort eller om man har mycket eller lite utrymme hemma.
  • Skala i VR – Viktigare i VR än i andra spel – Exempelvis att en människa ska vara skalenlig beroende på. – Ny aspekt som är otroligt viktig – En detalj som man lätt glömmer
  • Fokusera på vad VR gör bra. Han tror inte att VR kommer slå ut den traditionella spelutvecklingen utan att det kommer användas som ett kompliment för en helt ny marknad.
  • Se till att utveckla spelen bra för motioncontrolls.

Kevin vill visa att med VR går det att gör så mycket mer än med traditionell spelutveckling:

  • Du kan involvera kroppen vilket ger fokus på sånt som inte går att göra med vanliga spel.
  • Kopplingen mellan VR och skola – Används som ett nytt intressant sätt att se modellerna som görs i de olika ämnena. Du kan se när och vad du modellerar på ett helt annat sätt.
  • Kevin tror också att koppling mellan VR och Arkitektur är något som kommer komma mer och mer. Att du modellerar/designar i datorn – och du kan se dina modeller i verklig skala – kunna gå in i byggnader eller rum och få en verklighetstrogen känsla.

Kevin avslutar med att säga att han tror att många kanske inte ser bilder i 3D och att VR då kan ge elever en bättre upplevelse, och ett nytt perspektiv när de jobbar med 3D-modeller och liknande ämnen.”