Programmering för nästa generation

Två vänner från Thoren Innovation School, Tim Rundström och Vincent Larsson, praktiserade på Innovatum Science Center. På praktiken fick de i uppdrag att göra ett projekt som får ungdomar mellan 12 och 14 år intresserade av teknik och programmering. Under fem veckor drev de projektet själva.

Tim och Vincent går sista året på Thoren Innovation School och har själva erfarenhet av att programmera. Därför tyckte de att ett projekt som får nästa generation intresserad av programmering skulle vara ett riktigt roligt.

– På praktiken fick vi fria händer att genomföra projektet. Vi valde då att hålla en programmeringskurs för ungdomar med hjälp av Lego Mindstorms, berättar Tim.

De funderade mycket på hur de skulle genomföra kursen och gjorde en genomtänkt planering över fem veckor. Sedan marknadsförde de kursen för en högstadieskola. När det fått kursdeltagare körde de igång.

– Första veckan hade vi introduktion. Andra och tredje veckan lärde vi kursdeltagarna programmera Lego WeDo, som en mjukstart inför programmeringen av Lego Mindstorms, vilket de fick programmera den fjärde veckan genom enklare kodning, förklarar Tim och Vincent fortsätter berätta om sista veckan:

– Den femte och sista veckan skulle vi ha en tävling för ungdomarna. De fick programmera robotarna efter en bana som vi hade gjort med olika moment. De var jätteduktiga och klarade av det bra.

Är det svårt att gå från Lego-programmering till annan programmering?
– Hur lätt programmering är tycker jag är något som skiljer sig från person till person. Om du har fallenhet för det kan du lära dig det ganska snabb. Men oavsett behöver du vara beredd att lägga ned många timmar, säger Tim.

Vad tar ni med er från projektet?
– Jag tar med mig hur roligt det var att jobba med människor. Det hade jag inte upptäckt utan praktiken, berättar Tim.

– Ja, det är roligt med praktik och det är väldigt lärorikt. Det ser också bra ut på cv:t, avslutar Vincent.

001