Så går det till när du får en praktikplats på gymnasiet – APL-samordnaren Sossi berättar

Sossi Ghazarian Michailidou har varit APL-samordnare sedan hon började jobba på en skola år 2015. Där förändrade hon hela tänket kring APL, genom att leta efter sätt för eleverna att få öva på praktiska kunskaper från teoretiska kurser.

Nu är Sossi Thoren Innovation School Malmös alldeles egna APL-stjärna. Här berättar hon om hur hon lyckades fixa praktikplatser till alla elever – trots pandemin.

Hur lyckades du trots pandemin hitta bra praktikplatser till alla elever?
– Jag gjorde som jag alltid brukar göra! Jag förberedde en Excel-lista till mina elever där de fick fylla i vars 3 önskemål på arbetsplatser de skulle vilja vara på. Utifrån den listan så började jag ringa till företagen.
– Vissa nappade så klart, vissa hade bara distans, vissa var helt enkelt inte intresserade av att forma sina eventuellt framtida kollegor. När jag märkte att det tog stopp gick jag ut på mina privata sociala medier och där fick jag napp… Till slut fick jag ut alla!

Har praktiken varit annorlunda i år på grund av distansarbetet?
– Den har varit annorlunda för de elever som fick jobba på ett startup företag. De satt helt på distans och fick jobba med webbutveckling tillsammans med företaget. De som var ute på fysiska platser har inte märkt av pandemin på samma sätt då de stått ute i butik och där finns ett visst flöde ändå.

Hur har eleverna beskrivit den upplevelsen?
– Alla eleverna var superpositiva till APL-perioden. De har i alla fall lärt sig att i denna bransch kan man göra allt på distans!

Vilka lärdomar har du tagit med dig från det här året?
– Att inte ta något förgivet! Jag har en bra relation till företagen och då kan jag ta lite för givet att mina elever kommer att få en plats, men så har det inte varit.  Det gör att man blir mer kreativ och tänker på helt annat sätt, vilket leder till väldigt bra lösningar ändå.