Spelprojekt – Elever skapade dataspel från grunden

För det andra året i rad har eleverna på Thoren Innovation School i Göteborg fått planera, designa och programmera sina egna dataspel. Leo Lutecki, lärare i Animation, Digitalt skapande och Gränssnittsdesign, startade projektet med målet att eleverna skulle få utveckla spel på ett verklighetsnära sätt.

Tidigare fick eleverna endast göra brädspel under lektionerna i Digitalt skapande – men det ändrade Leo på. Han startade förra året ett projekt där eleverna under 4 veckor får konceptutveckla, designa och programmera sina egna dataspel.

– Spelprojektet passar bra eftersom eleverna här har så många olika intressen. En del gillar programmering, en del design, och så vidare. De får träna på att arbeta tillsammans och använda sina intressen för att skapa de olika delarna i spelen, berättar Leo.

Det bästa med projektet har enligt honom varit att få se resultaten och elevernas kreativa spelidéer.

– Det känns jättekul! Det ska bli kul att få visa upp allt som eleverna har gjort, till exempel under Öppet hus på skolan.

Jennifer Johansson, Viktoria Waidele och Helena Krneta var tre av de elever som var med i spelprojektet. De skapade ”The Keys of Liberty”, ett dataspel där du ska ta dig genom en bana tillsammans med en sidekick.

– Jag hade aldrig kunnat göra något sådant innan, säger Jennifer.

– Det är mycket samarbete med att jobba med spel, fyller Viktoria i. Vi har fått sitta i grupper och vara med om hela speldesignprocessen. På det sättet har vi lärt oss om alla olika sidor som finns när man skapar ett spel.

Jennifer har ännu inte bestämt sig helt för vad hon vill göra efter studenten, men både Viktoria och Helena vill studera dataspelsutveckling i Skövde. Leos spelprojekt har därmed gett dem riktigt bra träning inför framtiden.

Vill du också läsa speldesign under gymnasiet? Teknikprogrammet med specialiseringen speldesign finns på Thoren Innovation School i Stockholm, Malmö, Göteborg, Lund, Uddevalla och Helsingborg.