Spelutveckling handlar om mer än att knäcka kod

Anton Ehn gick Tech Program på Thoren Innovation School Lidköping med inriktning digital produktion och programmering. Idag studerar han spelutveckling på högskolan i Skövde och har stora framtidsplaner.

Antons intresse för spelutveckling började med Warcraft 3, ett av spelföretaget Blizzards många framgångsrika spel. I spelet kunde han skapa egna banor och det lockade. På TIS fortsatte han sedan med spelutveckling, och tillsammans med en kompis gjorde han flera små spel under gymnasietiden samt ett större 3D-spel som slutprojekt i trean.
Från början valde han TIS för att det fanns möjlighet att läsa ingenjörsbehörighet samtidigt som utbildningen fokuserade på grafiskt arbete för spel. Det var också en fördel att TIS inte tog emot lika många elever som andra skolor i området och det gjorde att den kändes mer familjär.
– Ärligt kan jag säga att det var jättekul att gå till skolan just för att man hade en nära koppling till lärarna. Du kunde snacka med dem och det var superkul att komma dit och lära sig.

Spelutveckling i Skövde20150416_183525
Idag studerar Anton spelutveckling på högskolan i Skövde med inriktning på 3D-grafik. Hoppet från gymnasiet till högskolan tycker han har gått hur bra som helst, vilket är någonting han tackar skolan och sina lärare för.
– Jag gick ut gymnasiet och var väl förberedd. Jag lärde mig att jobba hårt för att nå resultat och på TIS stöttades mitt spelintresse av lärarna som tog tiden att lära mig göra spel. Jag är glad att jag gick där för mina tre år på TIS gett mig ett försprång.

Du behöver inte programmera för att jobba med spelutveckling
På Skövdes högskola får Anton lära sig att arbeta som man gör på en riktig spelutvecklingsstudio där alla personer är specialiserade på ett eget område och arbetar som i en ”pipeline”, där den enes arbete bygger på den andres.

Det finns därför väldigt många roller att välja mellan inom spelutveckling och du behöver inte vara intresserad av programmering för att skapa spel. Anton som är grafiker har till exempel lärt sig använda designprogram där ingen kodning ingår. Sedan finns det bland annat ljud/musik och game writing, som är viktiga inslag när ett spel skapas.

Det bästa med speldesign och Antons framtid
På frågan vad som är roligast med att studera spelutveckling svarar han:

– Att skapa saker och se dem komma till liv. Jag som 3D-grafiker tar 2D-grafikers ritningar och skapar 3D-former av dem så de ser levande ut, och sedan kommer animerarna in och får dem att röra på sig. Man får se hela processen, från idé till produkt. Det är coolt.

Antons framtid är inte i närheten av utstakad – han har helt enkelt för många vägar att gå:
– En dröm är att få jobba på en välkänd spelutvecklingsstudio, eller så hittar jag ett gäng med härliga personer och skapar något eget. Jag har till exempel redan blivit tillfrågad att vara med och starta ett företag. Annars kanske jag söker mig mot större studios utomlands. Det vore också kul.