Storslam för Thoren Innovation School i Brewhouse Award ”Av och för unga”

Storslam för Thoren Innovation School i Göteborg vid gårda- gens Brewhouse Award i kategorin ”Av och för unga”; Tre priser delades ut där första pris gick till Daniel Jonk,, andrapris till Otto Jonasson & Jonathan Arplöw, och slutligen tredje pris till Albert Frykman. Samtliga pristagare från Thoren Innovation School i Göteborg.

Brewhouse i Göteborg har uppdraget att identifiera nya talanger inom ovan branscher och dessa branscher ryms inom begreppet Kulturella och kreativa näringar, KKN.
Tävlingen Brewhouse Award vänder sig till kreatörer och bland annat innovatörer inom arkitektur, dataspel, design och form- givning samt upplevelsebaserat lärande.

Eleverna från TIS, Göteborg tävlade i kategorin ”Av och med unga”. I denna kategori skall de unga förmågorna visa på kreativa eller konstnärliga idéer och lösningar utan ramar
och instruktioner. I kriterierna står det följande: ”Här har du möjlighet att påverka framtidens samhälle och miljö, hur ser egentligen ditt drömsamhälle ut? Är du en ”gamer” med en unik spelidé, eller har du idéer som motverkar utanförskap och främlingsfientlighet? Låt fantasin flöda! ”

Förstapris i kategorin Av och med unga går till Shaft-Less Electric Motor.

Shaft-Less Electric Motor – Daniel Jonk (Göteborg)
Tävlingsbidrag: En kreativt designad elmotor som ger ökad flexibilitet och manövreringsförmåga.
Juryns motivering: Med passion och övertygande innovativt tänk skapas en designprodukt med stor eftertanke och tydlig vilja till utveckling. Låt drömmen bli verklighet och flyg över vidderna likt Avatar…

Andrapris i kategorin Av och med Unga går till Zleep.

Zleep – Otto Jonasson och Jonathan Arplöw (Göteborg)
Tävlingsbidrag: En alarmklocka som använder sig av distans istället för tid så man slipper snooza för mycket och missa hållplatsen.
Juryns motivering: En rolig, enkel och smart idé med skalbar potential – ett nytt grepp för att ge väckarklockan en ny uppda- terad profil.

Tredjepris i kategorin Av och med unga går till Partio.

Partio – Albert Frykman (Göteborg)
Tävlingsbidrag: Partio ska genom sociala medier och ett inno- vativt länksystem förändra marknadsföringen inom musik och göra det värt att dela musiken man älskar.
Juryns motivering: En idé helt rätt i tiden, välformulerad och användarfokuserad. Modigt och nyttigt att utmana en redan befintlig bransch, detta behövs!

Fakta Brewhouse, Göteborg

Brewhouse är den solklara källan till tillväxt. Ett öppet kulturkluster som är språngbräda för idéer och människor. Själen är musiken och vi omger den med pulserande möten mellan alla former av konstnärskap och entreprenörskap. Med studios, inkubator, talang- utveckling, scen, pop-up kontor och företagarförening finns det plats för engagemang och viljor att växa till livskraftigt företagande som ger avtryck.