Thoren Innovation School vill skapa framtidens elever

På TIS Stockholm finns tre som är på god väg. Johan Askefalk, Dennis Karlsson och My Schenkmanis byggde ihop robot som löser Rubiks kub på 90 sekunder och filmade processen. Nu har filmen drygt en miljon sidvisningar och 39 000 likes på Facebook.

Succén är monumental och har även uppmärksammats av TV 4:s nyhetsmorgon med programledarna Peter Jihde och Tilde de Paula.
– Jag gissade kanske på hundra sidvisningar, att det skulle bli en sådan här hype hade vi absolut inte räknat med, konstaterar Johan Askefalk.
Thoren Innovation School (TIS) startade 2012 på fem orter i Sverige; Stockholm, Lidköping, Göteborg, Uddevalla och Lund och med den tekniska inriktningen vill skolan skapa framtidens arbetskraft inom teknik, innovation och entreprenörskap. Utbildningen inriktar sig mot kreativa, företagsamma och uppfinningsrika ingenjörer inom fyra olika programområden; Tech (teknik), Science (naturvetenskap), IT (el och energi). Några som anammat dessa kriterier är de 18-åriga eleverna vid TIS i Stockholm.

Johan Askefalk, Dennis Karlsson och My Schenkmanis robot är en del i deras projektarbete inom ämnet teknikspecialisering. Legoroboten köptes in till skolan och trion såg en lösning med detta. Istället för lösa ”kuben” på rasterna kom trion på idén att industrialisera lösningen.
– Orginalidén kommer från en 50-årig hobbyprogrammerare som heter Dave Gilday och vi har tagit hans idé till en färdig lösning. Sedan lektion ett startade med projektet har vi ständigt arbetat med att förfina och förbättra roboten så att den alltid lyckas, säger Askefalk som själv alltid fascinerats av den klassiska kuben som lanserades i Sverige redan 1980.

– Jag har alltid fascinerats av den och haft det som hobby och när jag var som bäst löste jag den på 33 sekunder, berättar Askefalk.

Det mekaniska pusslet uppfanns av den ungerske skulptören och arkitekten Erno Rubik 1974. TIS-eleverna bytte helt enkelt flinka fingrar mot en robot för att lösa ungrarens uppfinning.
– Den fungerar genom att med hjälp av en färgsensor skannar roboten in alla olika färger runt om på kuben, sedan med hjälp av ett program hittar roboten den bästa lösningen. Roboten lyckas oftast lösa kuben på under 27 drag, ungefär 90 sekunder från start till stop, berättar de tre eleverna som hyllar TIS-utbildningen.

– Jag trivs riktigt bra på skolan som har många spännande saker på gång, bland annat har vi utöver detta projekt fått arbeta med dataspelsföretaget Dice som bland annat ligger bakom spelet Battlefield. Vi fick komma med egna spelidéer och just att det händer så mycket är väldigt inspirerande.