Umbrellievable UF från TIS Göteborg på UF mässa

 

Vilka är ni och vad läser ni på Thoren Innovation School?
– Vi är Umbrellievable UF och heter Shindy Leong och Julian Jerez. Vi läser Innovation Program åk 1 på Thoren Innovation School Göteborg.

Berätta om er produkt och hur den skiljer sig från andra produkter?
– Vår prototyp är ett paraply som kan öppnas åt det motsatta hållet. Fördelarna är framförallt att paraplyet stängs när det blåser väldigt mycket. Och även att om man befinner sig i bilen så blöter paraplyet inte ner omgivningen då det blöta sidan är vänd mot insidan, det torra sidan är alltså utsidan. Vår prototyp går inte heller sönder lika lätt som de andra vilket gör att man sparar pengar på det och det är mer effektivt.

Hur kom ni på er idé och hur har ni jobbat med projektet på skolan?
– Vi använde oss av ett vanligt paraply och bestämde oss att ta isär alla delar och göra så att paraplyet var upp och nedvänt. Vi jobbar fortfarande med att utveckla vår prototyp  ytterligare.

Vad har ni fått för respons?
– Flera olika jurymedlemmar har intervjuat oss under UF-mässan och vi har fått bra respons, även från våra vänner. De är väldigt intresserade av vårt paraply, då vädret här i Göteborg består för det mesta del av vind och regn. Man lägger ner massa pengar på paraplyer men de är inte lika effektiva som vårt. Det var väldigt många som var intresserade att köpa våra paraplyer under mässan.

Funderar ni på att fortsätta med företaget efter UF-årets slut?
– Vi har inte bestämt oss än om vi ska fortsätta med företaget. Om vi fortsätter tänkter vi eventuellt sälja vår affärsidé och fortsätta utveckla vår prototyp ytterligare.

Vad är det bästa med att starta UF och vilka tips kan ni ge till blivande UF-företagare?
– Bästa: Det bästa är att man kan vara tillsammans med sina vänner under hela resan. Och den roligaste delen i att starta ett UF företag var att hitta det man sökte efter. Vi letade till exempel efter tyg som skulle behövas till vår paraply, vi kontaktade FOV som ligger i Borås. Där hade de en spillåda där de hade massor av tyg som var gratis. Vår tekniklärare (Joachim) köpte ett par paraplyer från JULA där vi tog isär delarna och byggde om den. Det var en rolig och spännande upplevelse som vi fick chansen att göra under skoltid.

Tips: Att få lära sig att samarbeta och även om ni har olika åsikter måste man jobba mot samma mål. Håll tidsplanen och försök att få allt utfört så snabbt som möjligt, man vill inte stressa de sista veckorna.