5 anledningar att välja El- och energiprogrammet

Gillar du teknik och IT? Är du intresserad av att starta en karriär inom denna bransch? Då är el- och energiprogrammet ett smart drag. Vi har listat 5 fördelar med programmet.

El- och energiprogrammet är det populäraste yrkesprogrammet i hela Sverige. Och det är inte så konstigt. Inte nog med att du blir redo (och eftertraktad) för jobb direkt, du får också behörighet till högskola.

1. Få praktiska kunskaper

Att vara duktig inom teknik är värdefullt oavsett yrke. El- och energiprogrammet ger dig stabila kunskaper inom teknik, el och IT.

På Tekniska Gymnasiet sker delar av utbildningen genom praktiskt lärande. På el- och energiprogrammet får du till exempel programmera, utveckla hemsidor, spel och appar. Praktiskt lärande ger dig både verkliga färdigheter och hjälper dig förstå teoriundervisningen.

2. Praktik i 15 veckor

På Tekniska Gymnasiets el- och energiprogram har du arbetsplatsförlagt lärande (APL/praktik) i hela 15 veckor. Under din APL får du testa på ditt framtida yrke på riktigt, få en inblick i branschen och knyta värdefulla kontakter. Vem vet, kanske det är här du hittar din framtida arbetsplats?

3. Utveckla viktiga egenskaper

Att arbeta med data och nätverk kräver en händig utövare med vass kreativitet och problemlösningsförmåga. Det är något du får öva på el- och energiprogrammet. Utöver klassrumsundervisningen får du arbeta med olika projekt som stimulerar innovation, lär dig tänka kreativt och hitta lösningar på riktiga problem.

4. Stora framtidsmöjligheter

El- och energiprogrammet är ett yrkesförberedande program, som förbereder dig för arbetlivet direkt. Webbutvecklare, programmerare eller nätverkstekniker är exempel på möjliga yrken.

Samtidigt ger programmet dig också grundläggande högskolebehörighet – perfekt om du vill studera vidare efter studenten.

5. Goda chanser till jobb

Det råder hög efterfrågan på inom IT-sektorn på arbetsmarknaden. Chansen är alltså god att få jobb direkt efter studenten. Som sagt kan du också vidareutbilda dig på högskola, vilket öppnar upp för många jobb.

Är el- och energiprogrammet rätt val för dig? Ansök till Tekniska Gymnasiet här!

Står du och väger mellan flera gymnasieprogram? Läs guider om våra andra program här!