Elev för en dag
Senaste nytt

5 anledningar att välja Natur

Huvudbild till reportage
Är du intresserad av matematik, fysik, kemi eller biologi? Då kan naturvetenskapsprogrammet vara ett bra val för dig. Vi har listat 5 fördelar med programmet.

Naturvetenskapsprogrammet är ett av de populäraste programmen på gymnasiet. Och det är inte så konstigt. Det är ett högskoleförberedande program som öppnar många dörrar efter gymnasiet. Faktum är att det är det program som ger behörighet till flest utbildningar på universitet och högskola.

1. Stor bildning

På naturvetenskapsprogrammet fördjupar du dig i breda och intressanta naturvetenskapliga kurser som matematik, fysik, kemi och biologi. På kurserna får du lära dig om allt från kroppens minsta celler till hur rymden är uppbyggd. På Tekniska Gymnasiet får du dessutom läsa kurserna bioteknik och entreprenörskap, som ger dig extra vidder i din kompetens.

2. Experimentera på riktigt

Förutom att läsa intressanta kurser som stärker din förståelse för människan och världen, får du utforska naturvetenskapen i praktiken. På Tekniska Gymnasiet får du experimentera och använda avancerad utrustning i moderna labb. Praktiskt lärande gör det lättare för dig att förstå.

3. Bidra till en bättre morgondag

Många av dagens globala utmaningar, som klimatförändringar och miljöfrågor, kräver naturvetenskaplig kunskap för att förstå och hitta lösningar på. På naturvetenskapsprogrammet får du en gedigen grund för att bilda dig en förståelse för, och i förlängningen kanske bidra till att lösa, dessa problem.

4. Stora framtidsmöjligheter

Som sagt ger naturvetenskapsprogrammet dig behörighet till väldigt många högskole- och universitetsutbildningar efter studenten. Läkare, psykolog, ingenjör eller varför inte jurist eller fysioterapeut? Möjligheterna är oändliga.

Men om du inte är sugen på att studera vidare kan du så klart också börja jobba direkt efter gymnasiet. På Tekniska Gymnasiet får du en extra fördel om du vill ut i jobb direkt, eftersom skolan lägger stor vikt vid praktiskt och verklighetsnära lärande.

5. Goda chanser till jobb

Många yrken inom naturvetenskapliga områden förväntas ha hög efterfrågan i framtiden. Genom att välja naturvetenskapsprogrammet ger du dig själv en stabil grund tills det är dags att ge sig ut på arbetsmarknaden.

Är naturvetenskapsprogrammet rätt val för dig? Ansök till Tekniska Gymnasiet här!

Står du och väger mellan flera gymnasieprogram? Läs guider om våra andra program här!