5 anledningar att välja Samhällsvetenskapsprogrammet

Är du intresserad av något av följande: psykologi, marknadsföring eller samhällsfrågor? Då kan samhällsvetenskapsprogrammet vara rätt val för dig. Här hittar du 5 fördelar med det populära programmet.

Samhällsvetenskapsprogrammet är det program som flest elever väljer i gymnasievalet. Och det är inte så konstigt. Det är ett högskoleförberedande program som öppnar många dörrar efter gymnasiet, samtidigt som det bygger på intressanta, breda och bildande kurser.

1. Måla inte in dig i ett hörn

På samhällsvetenskapsprogrammet lär du dig om hur människor och samhället fungerar, och läser kurser som psykologi, filosofi och moderna språk. På Tekniska Gymnasiet får du dessutom fördjupa dig inom media, information och kommunikation, då detta är programmets inriktning. Här får du grotta ner dig i journalistik, reklam och marknadsföring. Programmet och inriktningens bredd är perfekt för dig som inte vet exakt vad du vill studera vidare inom efter gymnasiet.

2. Mixa teknik och samhällsvetenskap

Förutom att läsa intressanta kurser som stärker din förståelse för människan och världen, får du utforska samhällsvetenskap och medieproduktion i praktiken. På schemat står allt från att skapa content, fotografera, skriva och designa. På Tekniska Gymnasiet får du använda avancerad utrustning i kreativa verkstäder. Praktiskt lärande gör det lättare för dig att förstå teorin och vässa dina färdigheter.

3. Bidra till en bättre morgondag

Många av dagens globala utmaningar, som klimatförändringar och miljöfrågor, kräver samhällsvetenskaplig kunskap för att förstå och hitta lösningar på. Om du i framtiden vill jobba med att skapa en grönare värld ger samhällsvetenskapsprogrammet dig en bra grund, med kunskaper inom demokrati, etik, miljö och politik. Efter studenten kan du studera vidare för att jobba med miljöfrågor, exempelvis internationellt eller politiskt.

Ps! Vet du om att Tekniska Gymnasiet har ett globalt fokus som belyser världen ur ett internationellt perspektiv och ger nya synvinklar? Dessutom har du som elev möjlighet att resa till våra utländska partnerskolor.

4. Breda framtidsmöjligheter

Som sagt ger samhällsvetenskapsprogrammet dig behörighet till många högskole- och universitetsutbildningar efter studenten. Psykolog, socionom, journalist eller varför inte jurist eller lärare? Möjligheterna är oändliga.

Men om du inte är sugen på att studera vidare kan du så klart också börja jobba direkt efter gymnasiet. På Tekniska Gymnasiet får du en extra fördel om du vill ut i jobb direkt, eftersom skolan lägger stor vikt vid praktiskt och verklighetsnära lärande.

5. Goda jobbmöjligheter

Många yrken inom samhällsvetenskap väntas ha hög efterfrågan i framtiden, samtidigt som media blir en allt större del i vår vardag. Samhällsvetenskapsprogrammets bredd ger dig också många valmöjligheter på arbetsmarknaden.

Är samhällsvetenskapsprogrammet rätt val för dig? Ansök till Tekniska Gymnasiet här!

Står du och väger mellan flera gymnasieprogram? Läs guider om våra andra program här!