5 anledningar att välja Teknikprogrammet

Har du en teknisk ådra och är intresserad av Teknikprogrammet? Vi har listat 5 fördelar med detta intressanta och populära program.

Teknikprogrammet är ett av de populäraste programmen på gymnasiet. Och det är inte så konstigt. Inte nog med att du får bred behörighet till högskola efter studenten, det är också ett intressant fält som är viktigt för samhället.

1. Vässa din tekniska kompetens

Att vara duktig inom teknik är värdefullt oavsett yrke. Teknikprogrammet ger dig en stabil grund inom det, men även inom andra områden. Till exempel läser du kurser som matematik, fysik, kemi och programmering – utöver de “vanliga” gymnasiekurserna. På teknikprogrammet får du helt enkelt stor bildning.

2. Många inriktningar

Teknikprogrammet består av flera inriktningar, så du säkert hittar det som just du är intresserad av. På Tekniska Gymnasiet kan du välja mellan Teknikvetenskap, Informations- och medieteknik och Design- och produktutveckling. Läs mer om de olika inriktningarna här!

3. Utveckla din kreativitet

Teknik kräver ofta en händig utövare med vass kreativitet och problemlösningsförmåga. Det är något du får öva på teknikprogrammet. Utöver klassrumsundervisningen får du arbeta med olika projekt som stimulerar innovation, lära dig tänka kreativt och hitta lösningar på riktiga problem.

4. Stora framtidsmöjligheter

Som sagt ger teknikprogrammet dig behörighet till många högskole- och universitetsutbildningar efter studenten. Ingenjör, arkitekt, webbdesigner eller varför inte psykolog eller civilekonom? Möjligheterna är oändliga.

Men om du inte är sugen på att studera vidare kan du också börja jobba direkt efter gymnasiet – exempelvis som nätverkstekniker eller programmerare. På Tekniska Gymnasiet får du lite av en extra fördel om du vill ut i jobb direkt, eftersom skolan lägger stor vikt vid praktiskt och verklighetsnära lärande. På teknikprogrammet får du exempelvis experimentera, programmera och designa.

5. Goda chanser till jobb

Det råder hög efterfrågan på teknisk kompetens på arbetsmarknaden. Chansen är alltså god att få jobb inom det tekniska fältet efter teknikprogrammet och eventuella vidare studier. Sedan är det ju inte heller fy skam att det finns en hel del välbetalda jobb inom teknikområdet.

Är teknikprogrammet rätt val för dig? Ansök till Tekniska Gymnasiet här!