Elev för en dag
Senaste nytt

Ambers framgångsrecept: stark sammanhållning med eget ansvar

Huvudbild till reportage
Amber Ankarvärn hamnade på Tekniska Gymnasiet lite av en slump – men fastnade direkt för skolans starka sammanhållning. – Alla känner alla och lärare ger bra stöd, säger hon.

Det var när hon besökte Tekniska Gymnasiet med en kompis som hon fattade tycke för skolan.

– Egentligen var tanken inte att jag skulle börja här, men då jag fick se skolan, träffa elever och lärare tyckte jag att skolan verkade bra, säger Amber.

Något hon värdesätter med Tekniska Gymnasiet är dess goda sammanhållning såväl mellan eleverna som mellan lärare och elever.

– Jag gillar att alla känner alla och att du kan snacka med folk i de äldre årskurserna. Lärarna håller koll på och hjälper alla elever, säger Amber.

Många nior undrar hur gymnasiet skiljer sig från grundskolan. Amber Ankarvärn anser att det ligger mer ansvar på den enskilda individen, något hon uppskattar.

– Det är mer eget ansvar jämfört med i åttan och nian. Jag tycker att det är bra. Lärarna kan säga till dig några gånger, men du måste själv ta initiativ och faktiskt sköta studierna, säger hon.

Det här är Amber

Namn: Amber Ankarvärn

Ålder: 17 år

Studerar: El- och energiprogrammet

Gör om 10 år: Har en partner, hund och ett jobb som jag gillar. Lever livet!