Elev för en dag
Senaste nytt

Så tog Wipada plats i mansdominerade branschen redan innan studenten

Huvudbild till reportage
Redan innan hon tagit studenten från Tekniska Gymnasiet hade Wipada Chaihong fått anställning. Nu jobbar hon på ett av Europas största IT-företag och är med och löser dataproblem åt tusentals kunder i hela Sverige.

Wipada Chaihong tog studenten från Tekniska Gymnasiet Lund sommaren 2021. Hon hann ha sommarlov i två dagar innan hon började jobba som IT-administratör på Atea – en arbetsplats hon kom i kontakt med redan under hennes APL (arbetsplatsförlagda lärande).

– Jag tog studenten på en fredag och började jobba direkt måndagen efter, säger Wipada med ett skratt.

Redan på gymnasiet visste Wipada att hon ville börja jobba direkt efter studenten. Hon började söka jobb och fick då kontakt med Gigstep (bemanningsföretag i Malmö, reds. anm.) och Wipadas nuvarande handledare, som jobbar på bemanningsföretaget. På den vägen fick hon jobbet på Atea, ett av Europas största företag inom IT-infrastruktur.

Detta var dock inte första gången hon var i kontakt med företaget. Redan under Wipadas APL på Sysav, en kund till Atea, kom hon i kontakt med företaget och fick in en fot.

Hjälper kunder i hela landet

På Atea jobbar Wipada i dag som IT-administratör med first line support.

– Jag tar emot ärenden från kunder som vi har runtom i Sverige, lägger upp ärenden via våra ärendehanteringssystem och skickar vidare till dem som kan fixa ärendet, berättar hon.

Tekniska Gymnasiet gav Wipada mycket, inte bara kontakterna hon knöt under utbildningen och på hennes APL, utan givetvis även mängder av lärdomar på skolan.

– Jag fick en bred grund inom IT, vilket är bra att ha när du ska gå in i ett IT-jobb. Om du har gått en IT-utbildning har du en fot inne, till skillnad från dem som inte har gått en IT-utbildning, säger Wipada.

Det är dock inte specifikt IT som Wipada är mest intresserad av att jobba med, utan nätverk, något hon faktiskt upptäckte på Tekniska Gymnasiet.

– När jag började gymnasiet hade jag noll koll på IT. Men när vi höll på med Packet Tracer (datorprogramvara, reds. anm.) på nätverkstekniken så älskade jag att bara sitta där och programmera servrar, routrar och switchar. Det fastnade jag för, säger hon.

Nu tar Wipada ett kliv i karriären och ett steg närmare sin dröm genom Ateas karriärprogram, genom vilket de anställda kan välja olika inriktningar för att utveckla sina kompetenser. Snart kan hon därmed jobba med det hon brinner för – nätverk.

– Då blir det lite som att gå om gymnasiet igen. Du får en mentor som jobbar inom nätverksteamet på Atea, du läser CCNA, åker ut och löser problem och sådant, berättar Wipada.

Tar plats i mansdominerad bransch

Att IT- och nätverksbranschen är mansdominerad råder det ingen tvekan om. Så är även fallet vid servicedesken på Atea, där Wipada jobbar. På avdelningen är enbart sju av cirka 75 medarbetare kvinnor.

– Jag tycker att det borde vara ganska jämnt, men det blir ju väldigt många killar inom IT och teknik. Jag tror att det är fler killar som intresserar sig för det. Det finns ju också tjejer som är intresserade av det, men jag tror att vi fortfarande är få, säger Wipada.

Vad tror du behövs för att tjejer att våga välja dessa tekniska yrken?

– Jag tycker att vi generellt bör visa vad teknik till de yngre, för då kan fler tjejer bli intresserade redan där. För ju äldre du blir, desto mer följer du dina kompisars fotspår, och ibland känner du kanske bara att du vill gå ett program för att det är tjejigt.

Vad har du att säga till dessa tjejer som också är intresserade av IT?

– Bara sök!