TEK-trio vann internationellt hackathon

Då ett internationellt hackathon ägde rum i Helsingborg deltog och briljerade Tekniska Gymnasiets trio Tilda Rosvall, Annie Hansson Berg och Fredrika Bernhold. När röken hade lagt sig stod det klart att tjejerna kammat hem ett av de två priserna som delades ut.

Tilda Rosvall, Annie Hansson Berg och Fredrika Bernhold går tredje året på Teknikprogrammet vid Tekniska Gymnasiet Helsingborg. Nyligen deltog trion i ett hackathon med temat hur skolgång och undervisning borde bedrivas och utvecklas för att lämpa sig för 2000-talet – ett viktigt tema perfekt för elever på Tekniska Gymnasiet, med andra ord.

Ett hackathon är ett evenemang där människor samlas för att med gemensamma krafter komma på lösningar på olika problem.

I hackathonet deltog elever i åldrarna 13–19 år från Sverige, Storbritannien, Nederländerna, Tyskland, Förenade Arabemiraten, Indien och Thailand. Under dagen hade ungdomarna sessioner med olika fokus där de försökte hitta på en så bra lösning som möjligt på hackathonets frågeställning. När eventet avslutades fick Annie, Tilda och Fredrika ta emot ett av de två priser som delades ut tack vare deras kreativa idé.

– Vår slutgiltiga lösning som vi sedan vann med var att vi insåg att den psykiska hälsan i koppling till skolan var extremt dålig. Vår lösning, som vi senare gjorde vårt gymnasiearbete kring, var en app/funktion där ungdomar svarar på tre korta frågor för att kunna upptäcka psykisk ohälsa i ett tidigt skede, berättar tjejerna som säger sig ha blivit väl förberedda för tillfällen såsom hackathon på Tekniska Gymnasiet:

– Tekniska har förberett oss genom att vi fått träna mycket på att lösa olika problem, och använda teknik på ett positivt sätt.

Hur var det att delta i ett internationellt evenemang med deltagare från så många olika länder?

– Det var väldigt kul att det var internationellt då man fick ta del av en massa olika förbättringar utifrån olika skolsystem. Vi alla hade olika lösningar då vi alla hade olika förutsättningar.

Från vänster: Fredrika Bernhold, Tilda Rosvall och Annie Hansson Berg.

Tekniska Gymnasiets  program lockade

Det var Tekniska Gymnasiets tekniska fokus och utbildningar som gjorde att Annie, Tilda och Fredrika sökte sig till skolan när de stod inför gymnasievalet häromåret.

– Vi är i grunden intresserade av teknik och de inriktningar som skolan erbjuder, så det var perfekt.